Anskaffelser og lojalitet

Den siste tiden har det foregått en heftig diskusjon om ramme- og innkjøpsavtaler ved UiB. For eksempel er verken Hotel Park (t.v) eller Steen Hotel dekket av rammeavtalene UiB har med hotell i Bergensregionen.

Det framstår selvfølgelig uhensiktsmessig at hotell som praktisk talt ligger midt i campusområdet, holder høy standard og er konkurransedyktige på pris, ikke kan brukes fordi vi er bundet av nasjonalt inngåtte avtaler.

Hvorfor er det slik? Så å si all aktivitet ved UiB er basert på offentlige midler. At den norske stat pålegger oss regler og rutiner for hvordan vi bruker våre ressurser er ingen overraskelse.

Det bør heller ikke være noen overraskelse at universitetsledelsen er opptatt av at vår praksis vil tåle søkelys fra Riksrevisjonen.

Forrige torsdag diskuterte Universitetsstyret ”Tiltaksplan for anskaffelser 2018”. I innledningen til planen står det litt pompøst:

Anskaffelser skal bidra til at universitetet når de primære målene innenfor undervisning, forskning,formidling og innovasjon. Det er et mål å gjennomføre optimale anskaffelser med hensyn til kostnader, kvalitet og egnethet og at dette skjer innenfor rammene av lov og forskrift.

De av oss som har sett ”streamingen” av universitetsstyremøte i På Høyden, noterte oss sikkert at både styret og universitetsledelsen er meget opptatt av at UiB følger lov og forskrift.

Samtidig registrerte jeg at rektor var opptatt av at skal vi ha lojalitet til avtalene så må vi sørge for at disse ”både èr, og oppfattes som, lurt, legitimt, kostnadseffektivt og formålstjenlig”.

Dette er jeg helt enig i! Derfor håper jeg at UiB får på plass avtaler med Park og Steen Hotel.

Så håper jeg at alle forstår at det ikke er ansatte på økonomiavdelingen sin feil når vi får ”påpakning” for at innkjøpsreglene ikke blir fulgt. Det er de faktisk pålagt å kontrollere.

Jeg tror det er viktig også å huske på, at det som er bra ”i mikro” – som et av de eksterne styremedlemmene uttrykte – ikke alltid tjener institusjonen som helhet.