Et godt omdømme bygges i det hverdagslige

Store bannere ble hengt opp på Blindern t-banestasjon i Oslo. (Foto: Olaug Vetti Kvam)

«Challenge everything» er budskapet i NTNUs store reklamekampanje i høst. Ni millioner kroner koster kampanjen, bekrefter NTNU.

Dette viser at NTNU er villig til å bruke store ressurser på omdømmebygging.

Men hva er «omdømme» og «omdømmebygging»?

I et innlegg for rektorat og dekanene nylig snakket vår nye kommunikasjonsdirektør Tor Godal om dette. Han fortalte oss at:

Omdømme er «Summen av oppfatninger ulike interessenter har av oss»

Men han sa også to andre ting jeg mener er viktig å huske: For det første sa han at omdømmebygging er et lagspill.

For det andre forsikret han oss om at UiB har et svært godt omdømme, noe for eksempel THE-rankingen viser.

Det siste betyr at vi kan være selvsikre på institusjonens vegne.

Vi trenger ikke slå kollbøtte hver gang andre gjør stunt for å få oppmerksomhet.

Men dette betyr ikke at vi skal slappe av å tro at omdømmebygging kommer av seg selv, og er uviktig.

Vi må jobbe hver dag for at UiB skal framstå som en viktig institusjon

I 2015 slo DN opp at NTNUs omdømme var svekket. Men er slagord-baserte reklamekampanjer svaret?

Ellers kommer vi til å tape kampen om studentene og framtidige ressurser.

Her kommer lagspillet inn i bildet. Det viktigste er selvfølgelig at det vi leverer av forskning, utdanning, administrative og tekniske tjenester faktisk har høy kvalitet. Dersom alle i tillegg er stolte av og framhever UiB-logoen – tror jeg mye er gjort.

Men omdømmebygging har mange andre dimensjoner. Noe dreier seg om å få ut gode historiene, slik som at «Næringslivet trenger kloke hoder fra UiB».

I andre sammenhenger dreier det seg om å få fram et strategisk budskap. Her kan jeg (utrolig nok) bruke denne bloggen som eksempel: I  kyst.no har de nemlig fått med seg budskapet fra forrige blogg om at Lakselussenteret må videreføres.

I siste nummer av Bulletin of the American Mathematical Society blir professor emeritus Helge Tverberg sitt arbeid hyllet. Det bidrar til vårt institusjonelle omdømme og er noe alle ved UiB kan være stolte av.

Det fins mange kjempegode historier ved UiB. De må vi forsøke å få fram i lyset. Det kan kommunikasjonsavdelingen eller kommunikasjonsfolkene ved fakultetet hjelpe oss med.

Men ikke minst: Vi tilhører en viktig institusjon som heter Universitetet i Bergen. Vi har en lang og spennende historie. Det skal vi være stolte og formidle når vi kan. Og så skal vi brenne for logoen vår!

Jeg vet ikke hva som er NTNUs målgruppe med «Challenge»-kampanjen, eller hvordan den blir mottatt.

Jeg synes den er usedvanlig tåpelig.

En annen posør er Donald Trump. Han mener nok selv at han er den største merkevarebyggeren noensinne.

Her er et sitat fra Bob Woodwards bok Fear: Trump in the White House:

[…] Cohen wrote a joke for Trump to use at the Gridiron Dinner: “We’ve made enormous progress on the wall. All the drawings are done. All the excavating´s done. All the engineering done. The only thing we´ve been stumbling with is we haven´t been able to figure out how to stretch the word `Trump´ over 1,200 miles.”

Trump wouldn’t use it.