Vi trenger flere flaggskip innen energiomstilling

Forrige uke var jeg på Equinors høstkonferanse. Denne var interessant av to grunner:

Nettavisen har intervjuet Faith Barol, og siterer han på at:

«- veldig mange tror elbiler er slutten på oljealderen […] det er ikke galt, det er veldig, veldig galt».

Sitatet er en riktig gjengivelse av det han sa på konferansen. Men Nettavisen mister ett hovedpoeng som Barol tok opp i presentasjonen sin:

Elektrifisering av transportsektoren, kombinert med avkarbonisering av strømforsyning er helt nødvendig for å nå klimamålene.

Barol trakk opp en rekke områder som blir viktig i den energiomstillingen som er helt nødvendig for å nå klimamålene. Sol, vind, hydrogen, energilagring og energieffektivisering er områder i voldsom vekst. De vil være sentrale i et framtidig energisystem som skal forsyne verden med billig og ren energi.

Fakultetet har energi som et av våre profilområder. Derfor skal vi dreie aktiviteten vår mot forskning som kan bidra til energiomstilling.

Mange av områdene Barol snakket om i sin presentasjon har fakultetet alt solid kompetanse på, andre må vi bygge opp, og noen er det ikke naturlig at vi har aktivitet på.

Med etableringen av Bergen Offshore Wind Center, har vi lagt grunnlaget for et flaggskip på området.

Men vi trenger flere flaggskip, og vi trenger å synliggjøre de områdene vi er gode på.

Når Barol snakker om at avkarbonisering av elektrisitetsproduksjonen er nødvendig, peker han egentlig på at karbonfangst, -bruk, og -lagring (CCUS) er en nøkkelteknologi for å nå klimamålene.

Når en ser vekk fra fangstteknologi er dette et område hvor UiB sammen med NORCE, har verdensledende kompetanse.

Derfor mener jeg at CCUS – med vekt på bruk og lagring – må være et av satsingsområdene våre under energiomstilling.

Hele foredraget til Faith Barol, IEA:

Hele foredraget til Equinor-sjef Eldar Sætre: