Et nytt spennende semester er i gang og vi har tatt imot alle våre nye studenter som ennå er inne i mottaksuken. Det er alltid like kjekt, etter en stille sommer, å oppleve at det igjen er yrende liv på campus!
Det skjer mye i vår sektor og det er kommet flere rapporter som på ulike måter peker mot våre fagområder. I forrige uke la bl.a. regjeringen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) frem perspektivmeldingen med en del interessante tall. Statsråden løftet frem tre hovedutfordringer der den første, Norges behov for omstilling, klart peker på at vår forskning og utdanning spiller en helt sentral rolle. Enten det gjelder omstilling av dagens petroleumsbaserte arbeidsplasser, etter- og videreutdanning, eller forskning som posisjoner Norge innen nye og fornybare næringer, er vi sentrale.
Samtidig som omstilling står høyt på den nasjonale agendaen viser Abelia og Oslo Economics sitt omstillingsbarometer at Norge ligger i det nedre sjiktet innen teknologiutdanning. Dette begrunnes blant annet med at færre tar høyere utdanning innen STEM-fag og at Norge har lavere gjennomsnittlig PISA-score sammenlignet med andre land. Med ca. 1 200 nye bachelor og masterstudenter på campus og ca. 630 søkere på venteliste, er det ikke søkergrunnlaget det er noe i veien med hos oss, men heller prioriteringen av studieplasser. Vi ønsker oss flere!
Når det gjelder Norges PISA resultater gir de større grobunn for bekymring. Der flere studieplasser i stor grad er et politisk og finansielt problem, er STEM-fagenes posisjon og tilfang i skolen mer sammensatt. Selv om dette ikke ligger på vårt bord direkte, så tror jeg vi gjør klokt i å tenke helhetlig rundt dette, og f.eks. sondere mulige samarbeidsformer og andre aktiviteter som løfter våre fagområder og oss i skoleverket.
Et annen viktig tema i perspektivmeldingen var økt sysselsetting. I den forbindelse ble studiegjennomføring nevnt, og statsråden estimerte at 7 500 studenter vil komme tidligere ut i arbeid om de fullfører sin grad et halvt år raskere. Her mener jeg at fakultetet virkelig har mulighet til å levere gjennom arbeid som på ulike måter bidrar til å øke gjennomføring. Et godt eksempel er satsingen på kvalitetsutvikling som gir studentene våre en enda bedre utdanning og muligheter til å lykkes. Fremover skal vi ha et særlig fokus på forskningsbaserte undervisningsmetoder der studentene blir aktivisert i læringsaktiviteter hvor det er godt samsvar mellom læringsmål og vurderingsform.
Vårt systematiske arbeid velkomstuke for nye studetner, er et annet viktig tiltak som bidrar til å forhindre frafall og øke gjennomføring. Her vil jeg vil særlig trekke frem arbeidet til studieseksjonen vår og ikke minst jobben alle studentene våre bidrar med hvert år. Enten det er som mentorer, frivillige faddere, i utvalg eller i en linjeforeninger, står studentene våre på for hverandre, for fagmiljøene og for fakultetet. De bidrar til å skape trygge og gode rammer, skape en god start og er dermed også med på å løfte vårt omdømme. Dette engasjement må vi ta vare på og vi alle huske å gi dem ros og tilbakemelding for det viktige arbeidet de her bidrar med!