Fakultetets nye Forskningssenter for realfagslæring (SERC) har som mål å fremme forskningsbasert undervisningsmetoder på hele fakultetet. For å bidra til dette tilbyr vi nå emnet: Introduksjon til undervisning og læring for undervisningsassistenter og gruppeledere (2,5 studiepoeng/ MNPED101). Vi ser det som svært viktig for undervisningsassistenter å føle seg trygge i rollen, få opplæring i gode måter å lede gruppearbeid samt å gi tilbakemelding til studentene på. Det er også en ekstra bonus at studentene møtes på tvers av fakultetet og får en felles tilnærming til gruppelederrollen.
Etter at emnet gikk som pilot i august, har kollegaene mine brukt verdifulle tilbakemeldinger fra deltakerne til å utvikle den nåværende versjon av emnet som ble undervist denne uken. Kurset var fulltegnet med 35 studenter fra ulike nivå – fra bachelor til doktorgrad – og fra alle instituttene ved fakultetet. I tillegg til et overordnet fokus på student-sentrert, forskningsbasert undervisning, ble aktivitetene og diskusjonene rettet mot håndtering av vanlige utfordringer som mange møter. I tillegg ble det satt søkelys på inkluderende undervisning, evidens for effekter av aktiv læring, hvordan skape et positivt læringsmiljø og hvordan legge til rette for utforskning.
Mål for MNPED101:
- Gi undervisningsassistenter ved fakultetet en helhetlig opplæring
- Tydeliggjøre roller, ansvar og forventninger til undervisningsassistenter ved fakultetet
- Gi undervisningsassistenter verktøy og ressurser til å fasilitere spørsmål, møte vanlige utfordringer, gi tilbakemelding, vurdere oppgaver og skape tilhørighet gjennom sin rolle som underviser
Emnet ble undervist av SERC-leder Sehoya Cotner og Oddfrid Førland, med uvurderlig hjelp fra Zeljana Pavlovic og Jonathan Soule.