Gode utdanningsarealer sikrer framtiden

ark_entek-ext-final-med-rettet-gras

EnTek-bygget og rehabilitering av Realfagbygget er høyt prioriterte prosjekt for fakultetet og UiB.

For noen uker siden reiste en delegasjon fra UiB, Christian Michelsen Research og Høgskulen på Vestlandet til Københavns universitet og Danmarks tekniske universitet.

Målet var å bli inspirert av laboratorium- og undervisningsbygg der. Det var svært spennende å se hvordan begge disse institusjonene har utviklet sine arealer på en helhetlig måte. De legger til rette for gode møteplasser, nye undervisningsformer og fleksibel bruk av kostbare laboratoriearealer.

Skal UiB konkurrere om de beste studentene i framtiden må vi prioritere læringsarealer mye høyere enn i dag. Vi må tenke nytt om hvordan vi bruker arealene.

Oslo, Trondheim, København, London ligger alle innenfor en flydistanse på under to timer. Hvorfor skal studenter med gode karakterer velge Bergen og vårt fakultetet dersom de blir møtt med nedslitte og utdaterte undervisningsrom, mens andre tydelig satser på å gi utdanning i moderne og framtidsrettede arealer?

Dette dreier seg ikke bare om å reise kostbare nybygg, men også om å bruke ressurser på de arealene vi allerede har.

Derfor er det bra at vi får et Læringssenter og et rom for å utforske nye undervisningsformer i Realfagbygget. Likevel er mitt hovedinntrykk at tilstanden for undervisningsarealene ved UiB er for dårlig. Ikke minst er Auditoriefløyen klar for sanering.

Foreløpig kan vi kanskje greie å rekruttere godt lokalt fordi Bergen er en attraktiv by med flott natur i nære omgivelser. Vi kan også rekruttere på grunnlag av dyktige og dedikerte ansatte både i vitenskapelige,tekniske og administrative stillinger.

Vi har gjort mye for å endre oss. bioCEED og ordningen med fremragende undervisere går foran.

Men i det lange løp må vi prioritere undervisning og utdanningsmiljø mye mer enn i dag. Arenaene der læring skal foregå må endres. Dette vil tjene studentene og regionen, men ikke minst oss selv.

Ingenting tyder på at utdanning blir en mindre viktig finansieringskilde for universitetet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *